Gå direkt till innehållet

VD Hanna Stjärne om SVT på nätet

På Expressens debattsida den 12 oktober skriver vd Hanna Stjärne om SVT:s digitala utbud och om publikens önskan att ta del av det när de själva vill, på den skärm de föredrar.

"Just nu är det många som vill diskutera SVT och vårt uppdrag. Kommersiella mediekoncerner har startat en egen, som de hävdar oberoende, public service-kommission och Expressens chefredaktör Thomas Mattsson ifrågasätter våra digitala satsningar. Självklart ska SVT diskuteras.

Vi arbetar med licensbetalarnas bästa i fokus. Vårt mål är att producera ett relevant utbud i förhållande till vårt uppdrag och självklart ska publiken lätt kunna ta del av det. Jag är också övertygad om att en fri oberoende television är viktigare än någonsin i dagens medielandskap.

SVT har ett starkt och uppskattat utbud. När jag tillträdde som vd slog jag fast att SVT behöver snabb digital utveckling. Vi är en del av den svenska mediemarknaden och när vi utvecklar utbud och tjänster ska vi göra det med vetskap om vad andra medier gör. Men att något förekommer på den kommersiella marknaden kan inte i sig betyda att det ska vara förbjudet för SVT.

När vi gör användartester med barn ser vi hur snabbt och vant de startar en video eller letar sig till bolibompadansen för att se den – igen. Vi lyssnar på barnens behov och vi lär oss av dem. Därför utvecklar vi nu en ny ingång till vår barnvärld som passar deras internetvanor. Barnutbudet kommer att vara än mer prioriterat framöver.

Även inom andra områden följer vi medievanorna. Inom kort får till exempel SVT:s sportutbud ny kostym. På samma sätt som tv-sändningarna moderniseras med jämna mellanrum kommer sportsajten att få ett modernare uttryck som bland annat gör det enklare att hitta sportens sändningar och journalistik på samma ställe. Inriktningen är densamma som tidigare, livesändningar och rörlig bild är i fokus. Vi utvecklar den tjänst vi redan har och har bland annat ambitionen att fler ska upptäcka även mindre kända sporter. Mycket kommer att vara sig likt, precis som tidigare finns till exempel resultatservice och nyheter i form av både text och video.

Nyligen genomförde Myndigheten för radio och tv med hjälp av externa forskare den största oberoende undersökningen någonsin om public services marknadspåverkan. Deras slutsats: Public service har i huvudsak en positiv marknadspåverkan. Forskare har också visat att medierna förstärker varandra. Det gynnar till exempel public service att tidningarna har starka sajter och omvänt. Expressen.se har nytta av svt.se och likadant åt andra hållet.

Jag har haft många möten med publiken sedan jag tillträdde. Det är slående hur alla framhåller vikten av att kunna ta del av SVT:s utbud digitalt och titta när de själva vill, på den skärm de föredrar. Allt från småbarnen och deras föräldrar som jag träffar vid SVT:s nya redaktioner i Södertälje och Helsingborg till tonåringarna på Nordic Hack Day och organisationer för personer med funktionsvariation.  

Vi håller oss inom public service gränser. SVT:s utbud ska alltid vara förankrat i vårt uppdrag och genomsyras av samma principer, oavsett om det handlar om opartiskhet, reklamfrihet eller ambitionen att spegla hela Sverige. Det gäller alla plattformar. Det digitala utbudet ska bygga vidare på vårt rörliga material, komplettera det och göra det mer tillgängligt. Vi har därför utvecklat våra nyheter, vårt barnutbud och gjort programmen mer tillgängliga i SVT Play. Vi har jobbat med interaktivitet i Melodifestivalen, dialog inom nyhets- och samhällsprogrammen och vi har producerat tonårsdramatik exklusivt för webben.

Lösningen på mediebranschens ekonomiska problem är inte att public service slutar utvecklas. Men det kan finnas områden där vi inom branschen kan samverka utan att lägga hämsko på SVT:s utveckling. Det är en diskussion som jag gärna för."

Hanna Stjärne
vd SVT