Gå direkt till innehållet

Så informerade sig svenska folket om terrorattentatet

I samband med terrorattentatet på Drottninggatan beställde SVT en publikundersökning av Novus för att ta reda på mer om hur publiken valde att följa den massiva mediebevakningen.

Karin Hübinette, Anna Hedenmo och Mats Knutson vid onlinesändningen fredagen 7 april. Foto: SVT

- Undersökningen är viktig för att vi nu ska kunna ha en kvalificerad diskussion om hur vi på SVT och även medierna som helhet klarade uppdraget, säger programdirektör Jan Helin.

Hela undersökningen finns bifogad här.

Några utdrag:

* Nära 8 av 10 kände till dådet inom en timme från att det inträffat.

* 32% fick reda på det inträffade av en annan person, 61% via ett media. Flest fick kännedom via ett online-media (34%), därefter kommer Sveriges Radio med 19% och TV med 8%.

* Pushnotiser ökar i betydelse, särskilt bland unga.

* Störst i första läget (så kallad primär nyhetsdestination) bland onlinemedierna var Aftonbladet följt av Facebook.

* SVT är största källa för vad publiken vänder sig för att få mer kunskap (Nära 7 av 10 svenskar har vänt sig till SVT, följt av TV4 som når 5 av 10 svenskar och Aftonbladet som når 4 av 10 svenskar. 

* SVT får högst betyg i samtliga kategorier på frågan om vilka aktörer som lyckats bäst med bevakningen. Frågorna som ställdes var bland andra: Vem kan jag lita på för korrekt och opartisk information? Vem hjälper mig förstå VARFÖR något hänt och betydelsen för samhället i stort?