Gå direkt till innehållet

Public service-redovisningen för 2015 inlämnad

Public service-redovisningen, som beskriver hur SVT uppfyllt sitt uppdrag under 2015, är nu inlämnad till kulturdepartementet och Myndigheten för press, radio och tv.

- Nio av tio tar del av något från SVT. Varje vecka, året om. Det är ett stort förtroende som vi försöker förtjäna, varje dag, säger SVT:s vd Hanna Stjärne. 

2015 i korthet: 

* SVT gjorde den största förändringen på mycket länge av nyhetsutbudet. Nya redaktioner kom till i Helsingborg, Södertälje, Linköping, Borås, Rinkeby och Angered och de publicistiska besluten fattas nu mycket närmare publiken. Ett 70-tal reportrar anställdes. Förändringar i tv-tablån under förkvällen resulterade i att cirka 400 000 fler tittare varje vardag nås av det lokala utbudet tv-utbudet ökade med 172 timmar till 3 188 timmar. Tablåförändringen ledde även till att Kulturnyheterna och Sportnytt nådde en betydligt större publik. 

* Storsatsning på drama, med bland annat serier som Jordskott, Fröken Frimans krig, Bron lll och barnproduktioner som Familjen Rysberg och Min bror kollokungen.

* Folkbildning, till exempel i årets julkalender Tusen år till julafton, som var en lekfull historielektion i 24 delar och i dokumentärserien Domstolen – friad eller fälld. 

* SVT strävar efter att vara Sveriges ledande leverantör av kvalitetsjournalistik. Våra samhällsprogram ska ge många perspektiv och fördjupa. Fosterland handlade om alla människors lika värde och belönades med tv-priset Kristallen. Morgans mission väckte en stor diskussion även på sociala medier under #mobbning. I programmet Mina två liv skildras hur det är att leva med bipolaritet. 

* Barnkanalen förlängde sin sändningstid för att bland annat ge nyheter för åldersgruppen 12-15 år. Tittandet i den åldersgruppen ökade också. 

* SVT vill knyta ihop Sverige, i program som till exempel På spåret, Allsången, sportsändningarna från skid-VM i Falun men också i satsningen #ettsverige där bland annat bredbandsutbyggnaden granskades. 

- Det är ett stort ansvar att samla Sverige, att granska det som inte fungerar, att ge gemensamma upplevelser, att låta kulturen utmana på riktigt och att ge verifierad opartisk kunskap i ett allt större flöde av information och desinformation, säger SVT:s vd Hanna Stjärne.

Public service-redovisningen 2015